Vánoční mýtus
TAK SI TO ZOPAKUJME:
- Nikde v Bibli není jediná zmínka o tom, že by se Ježíš narodil v zimě, a většina kontextu to spíš vyvrací než potvrzuje
- Vánoční datum bylo oficiálně nastaveno až ve 3./4.století, kdy bylo zapotřebí přeorientovat tehdejší zimní oslavu zrození boha Mithry
- Pohádkový příběh Ježíšova narození je k evangeliím o jeho životě uměle přidaný, což ukazuje i jazykový rozbor daných pasáží
- Nikde jinde žádná postava v Bibli už nikdy nezmiňuje zázračný příběh o Ježíšovo narození a ani se nezdá, že by kdokoliv z jeho současníků o podobné legendě věděl (natož samotný Ježíš)
- V Bibli žádní 3 králové nejsou - jen 3 "mágové", kteří přijdou za Ježíšem a jeho rodiči "do domu", ačkoliv praktikování magie je samozřejmě dle Bible trestáno smrtí
- Mágové vypočítali Ježíšův moment a místo narození podle hvězdy na obloze - ačkoliv astrologie a pozorování nebeských těles je v Bibli trestáno smrtí- Nikde v Bibli nejsou jména 3 mágů, která byla až ve středověku odvozena z latinské fráze o žehnání obydlí
- Ježíšův mytologický rodokmen má 2 různé verze, a navíc obě končí Jozefem (dokazovat pokrevní původ přes osobu, která údajně nebyla fyzickým otcem - ehm?)
- Rané křesťanské příběhy o narození udávají hned několik různých míst - od jeskyně v hoře až po finální verzi chléva. Většina verzí je přímo závislá na pohanských mýtech a slavnostech- Není žádný historický doklad o tom, že by Herodes nařídil vraždění miminek v Betlémě nebo celé Judei
- Vzájemné dávání dárků není křesťanského původu, ale pochází ze starořímského svátku Saturnálie
- Zpívání koled je starou předkřesťanskou tradicí - konkrétně v českých zemích Slované oslavovali narození boha slunce - malého Koledy - který se nosil od domu k domu a zpívali se mu písně. Křesťané jen původní jména (Morana -> Mařena, Vašek -> Veles, Koleda -> Ježíšek) obměnili, i když zbytek slov je prakticky stejných jako v dobách pohanství24./25.prosince se slaví narození Ježíše Krista.
Křesťané to berou jako 2.nejdůležitější svátek v roce (tím hlavním jsou samozřejmě Velikonoce, protože co by křesťané mohli slavit víc, než zavraždění svého zakladatele...?). Celý svátek je čistým výplodem fantazie a pouhou kopií jiných oslav zimy a slunovratu. Není načase s tím skoncovat?
Poslední staletí se podařilo znovu vrátit Vánocům jejich pohanský význam. Zdobíme vánoční strom a uvědomujeme si, že naši předkové nebyli ve spojení s přírodou a fázemi roku jen tak nadarmo.
Dnes je strašně moderní nadávat na "konzumní svátek", kdy lidé nakupují dárky ve velkém. Ale ruku na srdce - po zbytek roku se zbytečnosti nenakupují? Po zbytek roku se neutrácí? Je na dávání dárků něco špatného? Nejsou tyhle vzdechy jen trapnou kritikou dnešního blahobytu? Chtěli bysme raději žít v zemích a dobách, kdy máme stěží kus suché placky do huby, místo abychom si z výplaty mohli kupovat vánoční dárky a ještě je nechat balit v ozdobném papíru, který se stejnak vyhodí?
Važme si svých moderních výdobytků, važme si toho, kam nás západní styl života dovedl, a nepropadejme laciným marxistickým argumentům. A nebo buďme jako Grinch a zahrabejme se někde ve skalní jeskyni, daleko od těch světel a hluku radostného halasu. A kdo ví? Třeba v té pusté osamocené jeskyni potkáme i imaginární zlaté prasátko v jeslích...